NL EN
DONEER NU!

Kabinet wil marketing van ongezonde producten gericht op jongeren tegengaan

13 september 2024

Kabinet wil marketing van ongezonde producten gericht op jongeren tegengaan Vier maanden na het Hoofdlijnenakkoord heeft het kabinet-Schoof het lijviger regeerprogramma gepresenteerd. Daarin heeft het politieke samenwerkingsverband de plannen verder uitgewerkt.

Voor het alcoholdossier is van belang het voornemen van het kabinet om de marketing van ongezonde producten gericht op jongeren tegen te gaan. Daarbij wordt wel opgemerkt dat daarbij rekening zal worden gehouden met de proportionaliteit van (met name) de wettelijke maatregelen voor de betrokken partijen, waaronder de regeldruk voor ondernemers.

In Nederland zijn de afspraken over het beperken van alcoholmarketing gericht op jongeren momenteel niet vastgelegd bij of krachtens een wet, maar in de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Het gaat om regels opgesteld onder leiding van de STIVA (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie), een samenwerkingsverband van producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken. Uit veel wetenschappelijke studies blijkt dat deze vorm van zelfregulering niet effectief is en dat jongeren met veel alcoholreclame worden geconfronteerd. Dat geldt met name voor digitale alcoholreclame.

Bovendien geldt de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken volgens een rechterlijke uitspraak niet voor ondernemers die niet zijn aangesloten bij de STIVA.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, wil dat de voorgenomen beperking van de jongerenmarketing voor ongezonde producten wordt vastgelegd in een wet of een Reclamebesluit. Ook dienen er duidelijke afspraken te worden gemaakt over de sancties bij het niet naleven van de nieuwe regels.

regeerprogramma-uitwerking-van-het-hoofdlijnenakkoord-door-het-kabinet.pdfregeerprogramma-uitwerking-van-het-hoofdlijnenakkoord-door-het-kabinet.pdf (0,97 MB)

Laatste nieuws