NL EN
DONEER NU!

Ouders waarderen campagne ‘Zien drinken, doet drinken’

9 december 2021

Ouders waarderen campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ ‘Zien drinken, doet drinken’, strenger vertaald als: ‘Je kunt beter geen alcohol drinken als je kinderen erbij zijn’. Dat is de boodschap waarmee in de eerste twee weken van november dit jaar ouders geconfronteerd zijn via sociale media, andere media, posters en webinars.

Onderzoekers van de Universiteit Nijmegen geven als zeer voorzichtige schatting aan dat 1 op de 7 ouders (totaal ruim 600.000) de campagne hebben gezien; zeker is dat 250.000 ouders één of meer campagnefilmpjes via Facebook, Instagram of YouTube hebben gezien. De meeste ouders die de campagne hebben gezien vinden de campagneboodschap nuttig en informatief. De conclusie van het onderzoek is bovendien dat ouders die de campagne hebben gezien ook daadwerkelijk minder zeggen te drinken als hun kinderen erbij zijn, in vergelijking met ouders die de campagne niet hebben gezien.

De Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) wil de boodschap ‘Zien drinken, doet drinken’ graag overbrengen aan ouders met als uiteindelijk doel dat het in Nederland normaal wordt dat een volwassene geen alcohol drinkt waar kinderen bij zijn.

De campagne ‘Zien drinken, doet drinken’, die voor het eerst in 2020 plaatsvond, is gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. AAN voerde de campagnes uit in samenwerking met gemeenten, regionale GGD’en en instellingen voor Verslavingszorg.

ouders-waarderen-campagne-zien-drinken-doet-drinken.pdfouders-waarderen-campagne-zien-drinken-doet-drinken.pdf (380 kB)

Laatste nieuws