NL EN
DONEER NU!

Gezondheid belangrijk motief om minder alcohol te drinken

25 december 2024

Jongere generaties gaan bewuster om met alcoholhoudende drank. Daarom groeit de behoefte aan een ruimer alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca. Dat is de conclusie van een onderzoek van bierbrouwer Lowlander, uitgevoerd door Future of Food Institute.

Het onderzoek bracht het alcoholgebruik in Nederland in kaart. Ondervraagd werden 1.008 Nederlanders die aangaven het afgelopen jaar bier gedronken te hebben. Uit de cijfers blijkt dat hoe ouder de generatie, hoe frequenter er - volgens eigen zeggen - alcohol wordt gedronken.

Zo drinkt 49% van de bierdrinkers van Gen Z (nu 18-29 jaar oud) wekelijks of vaker alcohol, terwijl dit percentage bij de oudere generaties boven de 55% is en bij de babyboomers zelfs nóg hoger.

39% van de bierdrinkende Nederlanders is de afgelopen 5 jaar minder alcohol gaan drinken. Bijna een kwart van de bierdrinkende Gen Z'ers zegt te willen minderen met alcohol (23%), terwijl dit percentage bij de oudere generaties lager is. Gezondheidsredenen zoals "fitter worden" (67%), "meer energie" (61%), en "algemene mentale gezondheid" (61%) zijn de meest genoemde motieven om minder alcohol te drinken. Gen Z en Millennials zijn hierin koplopers, met opvallend hoge scores voor "fitter worden" (resp. 75% en 74%) en "meer energie" (65% en 67%).

Het onderzoeksbureau berekende dat de Nederlandse horecaondernemers hun drankenomzet met 16% kunnen verhogen door een beter aanbod alcoholvrij en -arm bier te hebben. Omgerekend naar omzet in Nederland is dat in totaal €437 miljoen.

Bron: baaz.nl.

onderzoeksrapport-hoe-nederland-modereert-in-2025.pdfonderzoeksrapport-hoe-nederland-modereert-in-2025.pdf (4,94 MB)

Laatste nieuws