NL EN
DONEER NU!

Rathenau waarschuwt voor automatische gezichtsherkenning, o.m. bij alcoholverkoop

6 juli 2015

Rathenau waarschuwt voor automatische gezichtsherkenning, o.m. bij alcoholverkoop Een supermarkt in Klundert vergelijkt bij de verkoop van alcohol computer-camerabeelden met eerder opgeslagen paspoortfoto’s. Voetbalclub ADO weert hooligans aan de poort met behulp van camerabeelden. Wetenschappers kunnen foto’s van voorbijgangers automatisch koppelen aan Facebookprofielen.

De automatische gezichts- en emotieherkenning ontwikkelt zich razendsnel. Maar hoewel beleidsmakers, juristen, technici en ethici de ontwikkelingen volgen, is in Nederland een debat nog niet op gang gekomen. Dat blijkt uit een verkennende studie van het Rathenau Instituut. Het instituut sprak met experts en zette de bestaande toepassingen op een rij. Met deze verkenning wil het een basis leggen voor een publieke discussie in Nederland.

Automatische gezichtsherkenning moet niet verward worden met het Ageviewers-systeem. Bij dat systeem is in verband met de privacy, juist niet gekozen voor het opslaan van persoonsgegevens, maar stellen echte mensen op afstand de leeftijd vast via een beveiligde internetverbinding. Zij beoordelen of de koper van alcohol of tabak oud genoeg is. Eventueel wordt gevraagd een ID-bewijs te tonen. De camerabeelden worden niet opgeslagen.

Bron: groningerkrant.nl.

dicht_op_de_huid_rathenau_instituut.pdfdicht_op_de_huid_rathenau_instituut.pdf (1,77 MB)

Laatste nieuws