NL EN
DONEER NU!

Verstappen is voor Heineken miljoenen waard

26 augustus 2023

Heineken en Max Verstappen hebben de handen ineen geslagen om wereldwijd alcoholvrij bier te promoten. In de NRC een lang artikel over de achtergrond van deze sponsoring en het verwachte effect.

Het eerste concrete contract tussen Heineken en de Formule 1 werd in 2016, ver voor de samenwerking met Verstappen, getekend. Het gaat dan nog alleen om een campagne tegen het gebruik van alcohol achter het stuur. Heineken hanteert dan nog de regel: geen rechtstreekse betrokkenheid bij sporters of teams.

In 2021 keert de Grand Prix terug in Zandvoort en Verstappen groeide uit tot hét boegbeeld van een wereld die voor het biermerk steeds interessanter is geworden. Namelijk de doelgroep mannen tussen de 18 en de 25 jaar – een doelgroep waar juist terughoudendheid wordt gevraagd als gaat om alcoholreclames.

Heineken en Verstappen komen in het najaar van 2022 in Monaco nader tot elkaar. Er waren drie dingen van belang: Verstappen was inmiddels 25 (de vereiste leeftijd om in een alcoholreclame te mogen optreden), het moest gaan om een langdurig ‘partnership’ en Verstappen zou zijn eigen inbreng moeten hebben. Dat laatste krijgt vorm via een door Heineken gesponsorde ‘sim’-competitie met de naam Player 0.0, waarbij spelers het op een simulator tegen Verstappen zelf opnemen.

De bierbrouwer en de wereldkampioen van de Formule 1 hebben twee doelen: verantwoord alcoholgebruik nastreven in het kader van de campagne ’When You Drive, Never Drink’ én het promoten van het alcoholvrije drankje Heineken 0.0. Het is het grootste sponsorcontract – voor naar verluidt 5 miljoen euro per jaar – met een individuele Nederlandse sporter ooit gesloten. Rob van Griensven, global digital director van Heineken, wijst de kritiek dat Heineken 0.0 een ‘alibimerk’ is van de hand.

“Heineken heeft voor relatief weinig geld het boegbeeld van de sport binnengehaald. Het is bewezen dat de impact van een campagne veel groter is als er een icoon aan meedoet”, zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout. "Ze doen het heel slim door hem een perfecte boodschap uit te laten spreken. Dat heeft ontegenzeggelijk invloed op het imago én op de verkoop van Heineken-bier."

Bron: nrc.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl