NL EN
DONEER NU!

Wetenschappelijk nieuws

Sinds eind 2015 plaatsen we op deze pagina regelmatig berichten over of uitgebreide samenvattingen van belangrijke, spraakmakende studies in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Reacties op alcoholreclame op Facebook kunnen aanzetten tot drinken

14 november 2018

Een advertentie voor alcohol op Facebook werpt vaak veel vruchten af. De reacties bij de advertentie maken het verschil. Dit melden onderzoekers in de Journal of Studies on Alcohol and Drugs.

“Onze bevindingen suggereren dat opmerkingen van andere gebruikers op sociale media de boodschap van een bericht kunnen versterken of tenietdoen", zegt hoofdauteur Jonathan Noel. "We worden blootgesteld aan hoe andere gebruikers reageren op een bericht en het zijn die reacties die je verlangen om te drinken kunnen beïnvloeden."

De studie werd uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Connecticut bij 120 mensen van 21 tot 24 jaar oud. Elke deelnemer bekeek vier Facebookadvertenties voor bier. Bij sommige advertenties waren commentaren voor en tegen drinken toegevoegd. Nadien kregen de deelnemers de vraag of de advertentie de wens om te drinken had doen toenemen. Ze moesten ook aangeven of ze op de vind-ik-leuk-knop zouden klikken of de advertentie zouden delen. Het verlangen om te drinken lag bij een advertentie met een commentaar vóór drinken 3,5 keer hoger dan bij een advertentie met een commentaar tegen drinken.

De onderzoekers stellen voor dat de adverterende bedrijven er vrijwillig voor kiezen om commentaren onmogelijk maken bij hun advertenties op sociale media.

Jonathan K. Noel & Thomas F. Babor. Alcohol Advertising on Facebook and the Desire to Drink Among Young Adults. Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 79(2018) 5, 751–760.

Bron: Journal of Studies on Alcohol and Drugs.

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl