NL EN
DONEER NU!

Wetenschappelijk nieuws

Sinds eind 2015 plaatsen we op deze pagina regelmatig berichten over of uitgebreide samenvattingen van belangrijke, spraakmakende studies in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Meerderheid influencers plaatst alcoholposts; 1 op de 5 zijn merksposts

22 januari 2020

Onderzoek heeft aangetoond dat jongeren veel alcoholgerelateerde berichten (ofwel alcoholposts) op sociale media plaatsen en dat het zien van deze berichten het drinken van alcohol stimuleert. Omdat influencers een sterke invloed op jongeren kunnen hebben, is het belangrijk om te weten of en hoe vaak ze over alcohol posten.

Alcoholmerken gebruiken mogelijk influencers om de regels te omzeilen die het reclame maken gericht op minderjarigen verbieden. Daarom wordt in dit onderzoek nagegaan of alcoholmerken zichtbaar zijn in de alcoholposts van influencers en of influencers de kijkers laten weten of zij werken voor alcoholmerken, bijvoorbeeld door dat aan te geven met #Ad.

Hiertoe werd de inhoud geanalyseerd van de Instagram-berichten van 178 bij jongeren populaire influencers. De resultaten:
• De meerderheid van de influencers (d.w.z. 63,5%) heeft onlangs berichten gepost over alcohol. De hoeveelheid alcoholgerelateerde ­foto’s per influencer verschilt enorm. Dj Martin Garrix en model Doutzen Kroes deelden geen enkele alcoholpost met hun miljoenen volgers, terwijl op de honderd onderzochte foto’s van rapper Lil’ Kleine en presentatrice Geraldine Kemper respectievelijk 15 en 10 keer een glas of fles te zien was.
• De alcoholposts waren positief, toonden een sociale context en werden meestal gepost door leefstijl-influencers.
• Een behoorlijk aantal alcoholposts (19,5%) vertoonde duidelijk een alcoholmerk. Er werd slechts enkele malen aangegeven dat het om een advertentie ging en nog minder vaak was er een educatieve slogan bij de alcoholpost geplaatst.
• Berichten met sponsorvermeldingen leverden minder likes en reacties op dan berichten zonder dergelijke vermeldingen.

De onderzoekers tonen zich bezorgd, met name omdat veel minderjarigen worden blootgesteld aan alcoholposts van influencers, wat kan leiden tot een toename van het alcoholgebruik bij deze kwetsbare leeftijdsgroep. Een van hun adviezen is dat de wetgeving rond alcoholreclame moet worden aangepast, waarbij rekening wordt gehouden met de context van sociale netwerksites.

Hanneke Hendriks, Danii Wilmsen, Wim van Dalen and Winifred A. Gebhardt. Picture Me Drinking: Alcohol-Related Posts by Instagram Influencers Popular Among Adolescents and Young Adults. Front. Psychol., (2020) 22 January https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02991

Bron: Frontiers in Psychology.

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl