NL EN
DONEER NU!

Horeca tapt steeds vaker merkloos bier

23 januari 2025

Om winst te kunnen maken zonder hoge prijzen te hoeven rekenen, schenken steeds meer horecabedrijven merkloos bier. Horecabier, heet het.

Bij Horecabier betaalt een ondernemer €80 voor een fust van 50 liter pils. Bij Heineken is dat, inclusief extra kosten voor glazen, bonussen en andere reclame-artikelen, inmiddels €210, schat het Financieele Dagblad. Zelfs met een korting van 50% is een kroegbaas of restauranthouder met Horecabier een stuk goedkoper uit.

Het Horecabier wordt vermoedelijk gebrouwen door de Limburgse brouwerij Alfa. Met een afzet van 4 miljoen liter per jaar heeft het bedrijf nog geen 3% van de biermarkt voor de horeca in handen. Maar ondernemers die niet met leningen of huurverplichtingen aan grote brouwers gebonden zijn, kiezen wel vaker voor een onbekend merk op de tap. Zeker nu de A-merken sinds de coronaperiode prijsverhogingen van meer dan 20% hebben doorgevoerd.

Bronnen: fd.nl en welingelichtekrijgen.nl.

Laatste nieuws