NL EN
DONEER NU!

Kabinet België bespreekt vrijdag strengere regels alcoholreclame

16 juli 2025

Kabinet België bespreekt vrijdag strengere regels alcoholreclame In België worden de regels voor alcoholreclame volgend jaar mogelijk strenger. Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) bespreekt vrijdag in de Belgische ministerraad een Koninklijk Besluit (KB) met diverse maatregelen om reclame voor alcoholhoudende dranken aan banden te leggen.

Zo moeten volgens dat KB, vanaf de zomer van 2026, alcoholreclames in België worden voorzien van de waarschuwing 'Alcohol schaadt de gezondheid'. De waarschuwing "Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid' verdwijnt.

De waarschuwing moet 'horizontaal' worden afgedrukt, in het lettertype Open Sans en over de volle breedte. In radio-boodschappen moet het uitspreken van het zinnetje minstens twee seconden duren, luidt het voorstel van Vandenbroucke.

In het KB staan meer inperkingen van alcoholreclame voor minderjarigen: die mag niet voor en na radio- of tv-uitzendingen waarvan het kijkerspubliek voor minstens 30% uit minderjarigen bestaat. Idem voor filmvoorstellingen, kranten, tijdschriften, en digitale media. Ook worden eisen gesteld aan de inhoud van de reclame-boodschappen.

Tot slot wil Vandenbroucke ook verbieden om gratis alcohol uit te delen bij de aankoop van een ander product, behalve bij de aankoop van alcohol zelf.

Over het voorstel van Vandenbroucke moet vrijdag nog onderhandeld worden, bijvoorbeeld over de vraag of een en ander haalbaar is tegen volgende zomer. Belangrijker is de vraag of ook het logo van een biermerk of louter de merknaam onder dit KB zal vallen. De regels gelden niet voor drankjes met een alcoholgehalte van 0,5% of minder.

Bron: nieuwsblad.be.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl