NL EN
DONEER NU!

Brouwers gaven in 2015 € 69 miljoen uit aan bierreclame in de media, exclusief internet

13 juli 2016

Vorig jaar werd voor bijna € 69 miljoen reclame gemaakt voor bier. Dat blijkt uit het brancherapport dat onderzoeksbureau Vostradamus en Nielsen hebben opgesteld over de bruto mediabestedingen voor voedings- en genotmiddelen in 2015. In totaal gaven adverteerders hieraan € 922 miljoen uit. De internetbestedingen worden buiten beschouwing gelaten in deze analyse.

Vergeleken met andere branches is tv veruit het meest favoriete medium om reclame te maken voor voedings- en genotmiddelen. Hieraan werd 81% van de mediabestedingen, bijna € 750 miljoen, uitgegeven. Dat was overigens 1% minder dan in 2014. Out Of Home reclame en advertenties in tijdschriften zijn goed voor 6% van de mediabestedingen.

Het meeste reclamegeld wordt uitgegeven in mei, als de schappen in de supermarkten wisselen. De eindejaarspiek is in de branche minder groot dan in andere branches. Vanaf eind oktober dalen de mediabestedingen zelfs.

Er zit de laatste jaren weer een stijgende lijn in de bruto mediabestedingen binnen de branche. De verwachting is dat deze lijn zich in 2016 voortzet. Bijvoorbeeld omdat er dit jaar veel grote sportevenementen plaatsvinden waar adverteerders binnen deze branche op inhaken, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen.

Bron: frank.news.

Brouwers gaven in 2015 € 69 miljoen uit aan bierreclame in de media, exclusief internet

Laatste nieuws