NL EN
DONEER NU!

Klagen over alcoholreclame bij RCC is lastiger geworden

30 januari 2023

Afgelopen tijd heeft STAP gemerkt dat het hoe langer hoe lastiger is om een klacht over alcoholreclame door de Reclame Code Commissie (RCC) toegewezen te krijgen. Daarover bericht STAP in Nieuws van STAP, haar nieuwsbrief voor vaste donateurs.

Op 14 april 2022 diende STAP een klacht in tegen een reclameuiting van Amstel bier. Het bierglas dat de winnaars van de Amstel Gold Race, Michał Kwiatkowski en Maria Cavalli, kregen was namelijk groter dan twee standaardglazen. En dat mag niet op grond van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. In een bijlage bij de klacht van STAP waren diverse foto’s opgenomen. Op 20 juni 2022 liet de RCC onverwachts weten de foto’s geen bewijs te vinden. De links die STAP meestuurde waren namelijk deels afkomstig van een Belgische en een Italiaanse wielerwebsite. STAP moest de Commissie nog dezelfde dag vóór 17:00 uur voorzien van een printscreen van de Nederlandse televisie-registratie van de Amstel Gold Race! Met de nodige moeite lukte dit op het nippertje met als gevolg dat de klacht alsnog werd toegewezen.

Als tweede voorbeeld kan genoemd worden de klacht van STAP en Verslavingskunde Nederland (VKN) tegen een reclamefilm van Grolsch. In het filmpje zijn o.a. jonge vrouwelijke voetbalsters te zien die voordat ze het veld op gaan 0.0 bier drinken. Evident jonge acteurs (jonger dan 25jaar) in beeld brengen is echter volgens de reclamecode niet toegestaan, ook niet als het om 0.0. bier gaat. Uit onderzoek dat STAP en VKN door de Universiteit Twente lieten uitvoeren bleek dat tenminste één van de speelsters door 62% van de ondervraagden als jonger dan 25 jaar wordt ingeschat. De klacht werd toch afgewezen. STAP en VKN gingen in hoger beroep tegen dit besluit. Maar ook in hoger beroep werd de klacht afgewezen en haalde de RCC een nieuw argument uit de trukendoos: een actrice is alleen 'evident' te jong als 100% van de kijkers iemand te jong vindt en niet als 'slechts 62%' dat vindt.

Het derde voorbeeld dat STAP noemt gaat over hun klacht over de shirtreclame van een Schotse whiskyinvesteerder. Reclame op shirts van actieve sporters is namelijk volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken verboden. Ook deze klacht werd afgewezen. STAP ging vervolgens in hoger beroep, maar werd niet-ontvankelijk verklaard, met als argument dat het beroepschrift te laat was ontvangen. Terwijl de datum van het poststempel en dus de postbezorging binnen de beroepstermijn was. Maar de RCC stelt desondanks dat de klacht niet op tijd was, omdat zij uitgaan van de datum dat de stukken op het bureau van het secretariaat belanden. STAP vermoedt dat de RCC door de whiskyinvesteerder een argument is ingefluisterd om onder het hoger beroep uit te komen.

Klagen over alcoholreclame bij RCC is lastiger geworden

nieuws-van-stap-januari-2023.pdfnieuws-van-stap-januari-2023.pdf (0,97 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl