NL EN
DONEER NU!

Keurmerk influencers gelanceerd, grote merken stellen het verplicht

22 april 2024

Influencers die geld verdienen aan het plaatsen van foto's of video's op sociale media zijn daar niet altijd duidelijk over, terwijl dat wel moet. Sinds kort kunnen ze met een speciaal certificaat van de vereniging voor data en marketing (DDMA) aantonen dat ze zich aan de reclameregels houden.

De vereniging heeft het keurmerk samen met de Stichting Reclame Code en de Bond van Adverteerders in het leven geroepen om de transparantie van reclames op sociale media te bevorderen.

Het certificaat is nu nog gratis, maar kost vanaf augustus 50 euro. Influencers laten ermee zien dat ze een toets hebben gehaald en de reclameregels kennen. Ze krijgen ook een plek in een openbaar register. Daarin staan onder al namen als Bram Krikke, Eloise van Oranje, Kaj Gorgels en Geraldine Kemper vermeld.

Om in het register te blijven moeten ze elk jaar opnieuw de toets maken. Als ze zich niet aan de reclameregels houden, kunnen ze uit de lijst verwijderd worden.

Voor influencers die het keurmerk niet hebben, wordt het onmogelijk om met bepaalde bedrijven samen te werken. Het certificaat is niet verplicht, maar Unilever, L'Oréal, de Nederlandse tak van Coca-Cola, TUI en Heineken willen alleen nog samenwerken met influencers die het wel hebben.

Op 1 januari 2024 stonden 1548 influencers, vloggers of YouTubers ingeschreven bij de KVK. Zo'n 150 van hen hebben meer dan 500.000 volgers op sociale media. Voor die groep is het toezicht strikter dan voor minder bekende influencers.

Bron: nos.nl.

Laatste nieuws