NL EN
DONEER NU!

G4 willen zelf alcoholverkeerscontroles mogen houden

6 maart 2024

De mobiliteitswethouders van Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht willen het handhaven van rijden onder invloed en snelheidsovertredingen niet langer overlaten aan justitie en politie, maar zélf gaan handhaven. Het plan wordt gesteund door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en BOVAG.

Het aantal doden en gewonden in het Nederlandse verkeer neemt de laatste jaren weer flink toe, tot 745 doden en 8.300 ernstig gewonden in 2022, en vooral op gemeentelijke wegen. De landelijke cijfers over 2023 zijn nog niet bekend maar die van Rotterdam wel: vorig jaar kwamen veertien mensen om, en raakten er bijna 1.500 gewond, de hoogste aantallen in tien jaar tijd.

Om de pakkans flink te verhogen moeten gemeenten en provincies de bevoegdheid krijgen om zelf handhaving te organiseren”, stelt een notitie van de Rotterdamse wethouder mobiliteit, die vandaag naar de gemeenteraden en naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. "Een extra systeem naast het landelijke verkeershandhavingssysteem. Te beginnen met eigen flitspalen, te plaatsen op gemeentelijke wegen." Daarnaast moeten gemeentelijke boa’s meer bevoegdheden krijgen, voor "simpele snelheidscontroles met mobiele apparatuur" en het uitvoeren van alcoholcontroles, "zowel op fietspaden als op wegen".

Voor een wijziging in de bevoegdheden is een wetswijziging nodig.

Bron: nrc.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl