NL EN
DONEER NU!

Heineken besteedt 12-13% omzet aan marketing

11 februari 2015

Heineken gaf in 2013 2,4 miljard euro uit aan marketing, dat is 12-13% van de omzet (die was 18,3 miljard euro in 2013) in. Dat gaat om van alles, van verpakkingen tot een verhaal achter een nieuw drankje.

Uit gegevens van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat Heineken in Nederland naar schatting 52 miljoen euro besteedde aan televisiespotjes voor het belangrijkste merk Heineken. Amstel volgt met 4,8 miljoen euro. De kosten om de filmpjes internationaal te produceren komen er nog bij.
Digitaal doen ze veel inhakers, bijvoorbeeld rond het WK voetbal: bij elke Oranje-wedstrijd zat een team van twintig man klaar om lollige tweets te verspreiden

Internationaal gaat een aanzienlijk deel van het reclamebudget naar online commercials. In de VS een kwart. Het grootste verschil met tv-reclame: consumenten moeten ervoor kiezen het filmpje te kijken, en niet weg te klikken. En delen, uiteraard. Dus zorgt Heineken altijd voor drie elementen: humor, opvallende muziek én een gigantisch productiebudget. Werkt trouwens ook prima in de bioscoop.

Bron: nrcq.nl.

Laatste nieuws