NL EN
DONEER NU!

Toezeggingen branche over alcoholreclame en hectoliterbonussen

9 november 2021

Staatssecretaris Paul Blokhuis heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd waarin hij onder meer meldt met de alcoholbranche gesproken te hebben over alcoholreclame en hectoliterbonussen bij studentenverenigingen. Daarbij hebben enkele brancheorganisaties toezeggingen gedaan.

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel hebben Blokhuis toegezegd om in juli respectievelijk dit najaar met hun actieplan alcoholmarketing te komen. Blokhuis heeft beide organisaties medio oktober verzocht om haast te maken met hun plannen, gegeven het feit dat de huidige inzet niet voldoende is om de gestelde ambities uit het Nationaal Preventieakkoord waar te maken.

STIVA heeft laten weten dat ze komende maanden meer inzicht wil verkrijgen in het bereik van jongeren door alcoholmarketing op televisie. Daarnaast wil STIVA de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken aanpassen op basis van de aanbevelingen die volgen uit de eerdere evaluatie. Verder gaan ze een Reclamecode voor alcoholvrije en –arme varianten voor wijn en gedistilleerd ontwikkelen én afspraken maken met adverteerders, influencers en platformaanbieders over marketing via sociale media.

De Nederlandse Brouwers hebben met NOC*NSF een intentieverklaring getekend om de sponsoring van sportevenementen verder te reguleren, waarbij zij er voor willen zorgen dat bij alle sportevenementen alcoholvrij bier beschikbaar is.

De Nederlandse Brouwers hebben ook toegezegd in de contracten tussen studentenverenigingen en brouwers altijd afspraken te maken gericht op verantwoord alcoholgebruik. De hectoliterbonus, een staffelkorting die bepaald wordt door de bieromzet, in de huidige vorm in nieuw af te sluiten contracten gaat verdwijnen.

Bron: rijksoverheid.nl.

Laatste nieuws