NL EN
DONEER NU!

ANGOB: van armoedebestrijding naar ontmaskeren tactieken alcoholmarketing

25 december 2017

ANGOB: van armoedebestrijding naar ontmaskeren tactieken alcoholmarketing Donderdag 28 december a.s. gedenkt Stichting ANGOB het feit dat de organisatie 120 jaar geleden werd opgericht. Toen nog als een vereniging, sinds tien jaar als stichting. Zij richt zich op het tegengaan van alcoholproblemen en het propageren van alcoholvrije alternatieven. ANGOB ziet geen enkele reden om feest te gaan vieren bij het 120-jarig bestaan.

In een persbericht van ANGOB wordt dat toegelicht: "De problemen met alcohol zijn anders, maar zeker niet minder dan 120 jaar geleden. Destijds was het alcoholprobleem vooral een probleem van sterke drank, in ons land dus een jeneverprobleem. Het waren met name de slecht betaalde en slecht gehuisveste arbeiders die te lijden hadden van de jenever. Toen de lonen, arbeidsomstandigheden en huisvesting geleidelijk beter werden, nam het probleem af en raakte meer over de bevolking gespreid. Vandaag de dag zijn alcoholproblemen vooral welvaarts- en vrijetijdsproblemen, en niet langer een arbeidersprobleem maar een jongerenprobleem. Ook is jenever niet langer de grootste alcoholleverancier, maar bier. Nu oefent reclame de grootste consumptiedruk uit."

Volgens ANGOB betekent drankbestrijding nu daarom het ontmaskeren van misleidende alcoholreclame en de slinkse tactieken van de alcoholproducenten.

pbr-angob.docxpbr-angob.docx (120 kB)

Laatste nieuws