NL EN
DONEER NU!

NOC*NSF werkt samen met Heineken

22 mei 2015

NOC*NSF werkt samen met Heineken Vandaag startten NOC*NSF en Heineken het project Blijf helder. Het project richt zich op het stimuleren van verantwoorde alcoholconsumptie bij sportverenigingen.

Sportverenigingen die aan het project deelnemen krijgen materialen voor in de kantine of het clubhuis waarmee ze verantwoord alcoholgebruik bij de vereniging kunnen stimuleren. Zoals bijvoorbeeld campagne t-shirts. Ingegaan wordt op het weerstaan van sociale druk bij barvrijwilligers. Met mystery visits wordt vervolgens gekeken hoe succesvol zij hierin zijn. De winnende club mag zich De Helderste Club van Nederland noemen.

“Met deze campagne willen we op een positieve manier clubs ertoe zetten de wettelijke alcoholleeftijd te handhaven en de clubs daarvoor te belonen”, zegt Pascal Gilet, algemeen directeur van Heineken Nederland. Nu is het slecht gesteld met de naleving van de regels: slechts 15% van alle Nederlandse sportverenigingen houdt zich actief aan de wettelijke leeftijdsgrens van 18 jaar.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, is kritisch over de samenwerking tussen de sportwereld en de grootste Nederlandse bierbrouwer. "Nu al is duidelijk dat Heineken deze samenwerking als marketinginstrument inzet. De titel van het nieuwe samenwerkingsproject verwijst rechtstreeks naar de Heinekenslogan Heerlijk, helder, Heineken. En op de t-shirts van de campagne staan de ster en een naamsvermelding van Heineken. Dit terwijl de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken het verbiedt om een alcoholhoudend drankmerk af te beelden op kleding, attributen en vervoersmiddelen die door een sporter of een sportploeg bij actieve sport gebruikt worden."

Van Dalen: "Om het alcoholgebruik in sportkantines aan banden te leggen is het instellen van een schenkverbod op tijden waarop jongerenteams spelen en relatief veel jongeren aanwezig zijn de enige maatregel die er toe doet. Campagnes zijn per definitie vluchtig van aard, hebben hooguit een tijdelijk effect, terwijl concrete bindende regels die betekenen dat jongeren onder de 18 geen drank kúnnen kopen en drinken, een blijvend effect hebben. Voor insiders was het overigens bekend dat NOC*NSF en Heineken twee handen op één buik zijn.”

Bronnen eerste drie alinea’s: blijfhelder.nl en hetccv.nl..

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl