NL EN
DONEER NU!

Alcoholvrij bier is voor momenten waarop je frisdrank nam

4 december 2018

"Wij maken nu ook bier voor de momenten dat je eigenlijk helemaal geen bier wilde." Dat zei Heineken deze week over alcoholvrij bier. Het bedrijf verwacht de groei in alcoholvrij (naar verwachting een verdubbeling ten opzichte van 2016) af te pakken van de frisdrankenmarkt die nu goed is voor ruim 2 miljard hectoliter. Ook het Europees Instituut dat biermarketing analyseert, denkt dat vooral frisdrankenfabrikanten er de prijs van gaan betalen.

Heineken adverteert het alcoholvrije bier als bier dat je prima kunt drinken op momenten dat dat eigenlijk niet kan. Zoals op kantoor, in de sportschool en achter het stuur. Daarmee wordt niet de aanval ingezet op de gewone bierdrinkers maar juist op de water- en frisdrankdrinkers.

Bij het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP zien ze nog een belangrijke reden voor Heineken om te focussen op alcoholvrij. "Daarmee wil Heineken voorkomen dat het als bedrijf en sector wordt gemarginaliseerd in de maatschappij", zegt directeur Wim van Dalen. "Zoals dat met tabaksproducenten is gebeurd. Het is verboden voor politici om met de tabaksindustrie te praten. Dat wil de alcoholindustrie niet."

Van Dalen heeft kritiek op het feit dat de indruk wordt gewekt dat alcoholvrij bier gezond is. "En dat is het niet." Hij is ook bang dat ouders hun kinderen nu gemakkelijker kennis laten maken met bier. Ook onder de 18 kunnen ze nu bier kopen en drinken. "Iedereen een biertje, doe voor de kinderen maar een alcoholvrije, zo gaat dat dan." Heineken ontkent stellig dat de marketing zich ook op kinderen zal gaan richten. Maar volgens Van Dalen is dat maar schijn. "De reclameregels kunnen worden omzeild."

Bron: rtlz.nl.

Laatste nieuws