NL EN
DONEER NU!

Heineken in Afrika geen ‘weldoener’

5 april 2016

Heineken presenteert zichzelf graag als weldoener in Afrika. Premier Rutte en koningin Maxima noemen de bierbrouwer het schoolvoorbeeld van hulp en handel in derde wereldlanden. "Maar als je dat nader onderzoekt, blijkt het vooral marketing. Dat geven ze intern ook toe," vertelt Olivier van Beemen in Trouw. Hij deed drie jaar lang onderzoek en schreef het kritische boek 'Heineken in Afrika'.

Niet in Europa, Amerika of Azië, maar in Afrika doet Heineken de beste zaken. Van de totale winst die het bedrijf in 2014 maakte, werd 21% in Afrika verdiend. Van Beemen: "Van de totale bierplas wordt 15% in Afrika verkocht. Met andere woorden: per verkocht biertje verdient Heineken in Afrika bijna 50% meer dan elders. Afrikanen betalen ongeveer hetzelfde voor hun bier als Europeanen. En dat terwijl het productieproces in Afrikaanse landen veel goedkoper is." De arbeid in Afrika is goedkoper omdat Heineken steeds meer werk uitbesteedt.

Van Beemen kwam tijdens zijn onderzoek dubieuze zaken tegen. Zo verplicht Heineken de Afrikaanse dochterondernemingen dure grondstoffen te kopen bij Heineken’s Belgische tussenstation Ibecor.

Tenslotte wijst Van Beemen nog op de leugenachtige reclames waartegen overheden hun bevolking niet beschermen. "In Nigeria organiseert Heineken zelfs een jaarlijks gezondheidssymposium waar zogenaamde experts beweren dat bier allerlei ziekten kan voorkomen."

Bron: welingelichtekringen.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl