NL EN
DONEER NU!

Nieuwe AAN-film voor ouders over alcoholreclame en mediawijsheid

10 februari 2023

Nieuwe AAN-film voor ouders over alcoholreclame en mediawijsheid Als onderdeel van de campagne 'Zien drinken, doet drinken' is een korte film over alcoholreclame en mediawijsheid gemaakt die bedoeld is voor ouders. De film is getiteld: 'De invloed van alcoholreclame; bespreek het met je kind'.

In de film wordt aan enkele ouders de vraag voorgelegd of ze wel eens met hun kinderen over alcoholreclame praten. Voorafgaande aan deze interviews vertelt Dr. Hanneke Hendriks, hoofddocent Communicatiewetenschap Radboud Universiteit Nijmegen, wat de invloed van alcoholreclame is op het drinkgedrag van jongeren.

De film is bedoeld om te stimuleren dat ouders van kinderen vanaf 12/13 jaar met hen het gesprek aangaan over alcoholreclame. Het resultaat daarvan kan zijn dat deze kinderen ‘mediawijzer’ worden t.a.v. alcoholreclame. Onderzoek wijst uit dat kinderen als gevolg hiervan ook kritischer staan tegenover alcoholgebruik.

De film is tot stand gekomen door samenwerking tussen de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) en het Zeeuwse project Jeugd en Alcohol, aanpak 'Laat ze niet verzuipen'. De producent is Tejohaas Productions te Heerlen.

De Alliantie Alcoholbeleid Nederland rekent erop dat de campagne 'Zien drinken, doet drinken' ook in 2023 zal worden ingezet.

Link naar de film: hier.

Bron: mailchi.mp.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl