NL EN
DONEER NU!

Eurocare: consumenten verdienen etiketten die informeren, niet misleiden

11 september 2025

Eurocare: consumenten verdienen etiketten die informeren, niet misleiden Het debat over het EU-wijnpakket is in een stroomversnelling geraakt. Er liggen nu 338 amendementen bij het Europees Parlement en de Raad van de EU. Eurocare dringt er bij beleidsmakers op aan pal te staan voor het recht van consumenten op duidelijke en eerlijke informatie.

Centraal in de discussie staat het woord ‘low alcohol’ (‘alcoholarm’). Het huidige voorstel is om producenten van wijnen tot 6% alcohol toe te staan deze als ‘low alcohol’ (‘alcoholarm’) op de markt te brengen. Het probleem is dat consumenten die ‘low alcohol’ (‘alcoholarm’) lezen, dit associëren met een gezondheidsvoordeel. Deze associatie is diepgeworteld in voedseletikettering, waar ‘low sugar’, ‘low fat’ en ‘low salt’ (‘suikerarm’, ‘vetarm’ of ‘zoutarm’) gezondere opties aanduiden. Dat ligt bij alcohol anders. Geen enkele consumptie van alcohol is immers veilig voor de gezondheid. Het vermelden van ‘low alcohol’ (‘alcoholarm’) op een fles wijn met 6% alcohol is misleidend, want zo'n product kan nog steeds meer alcohol bevatten dan een pilsnerbier met 5% alcohol, dat niet aangeduid mag worden als ‘low alcohol’ (‘alcoholarm’).

Er bestaat een duidelijke oplossing voor dit probleem: de term ‘reduced alcohol’ (‘verlaagd alcoholgehalte’). Deze term is gedefinieerd in de EU-levensmiddelenwetgeving, is transparant en voorkomt dat alcoholhoudende producten een vals gezondheidsimago krijgen. Door ‘reduced alcohol’ (‘verlaagd alcoholgehalte’) te gebruiken, zou de etikettering van alcohol beter aansluiten bij de gevestigde beginselen van consumentenbescherming en verwarring worden voorkomen. België pleit hier nadrukkelijk voor.

Eurocare waarschuwt ook tegen het vervangen van ingrediënten- en voedingsinformatie op het etiket door elektronische etikettering of QR-codes. Volgens de huidige regels mogen wijnen dergelijke informatie via QR-codes verstrekken, maar wijnen tot 1,2% alcohol moeten deze rechtstreeks op het etiket vermelden. Deze waarborg mag niet worden ondermijnd door het Wijnpakket.

QR-codes zijn geen betrouwbaar alternatief. Veel consumenten hebben geen smartphone, digitale vaardigheden of constante internettoegang, en weinigen hebben de tijd om elk product dat ze kopen te scannen. De enige duidelijke voorstanders van QR-codes zijn de alcoholproducenten, die er baat bij hebben om productinformatie minder zichtbaar te houden.

De komende weken zullen doorslaggevend zijn. De AGRI-commissie van het Europees Parlement zal stemmen over het Wijnpakket, waarna het Parlement en de Raad bijeenkomen om verder te onderhandelen.

Bron: eurocare.org.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl