NL EN
DONEER NU!

Zorgen om jonge meiden achter de bar die shotjes verkopen

16 mei 2018

Zorgen om jonge meiden achter de bar die shotjes verkopen "De inzet van vooral jongere vrouwelijke promotiemedewerkers is onderdeel geworden van een marketing alcoholverkooptruc. Door met de gasten mee te drinken worden deze verleid meer te bestellen." Frank Diederen van Adicon ziet een trend die zich voltrekt in de horeca.

"De omzet stijgt met wel 30% als wij meedrinken", aldus een horecamedewerkster. "Ik had het er laatst met mijn collega over, normaal drink ik zo’n 40 glaasjes per week met de klanten mee, met de carnaval heb ik er wel 80 op."

Diederen: "Binnen de contacten die Adicon heeft met horecamedewerkers ontmoeten we regelmatig medewerkers die op aandringen van hun baas met hun klanten meedrinken. Drinkspelletjes zoals die op de vakantiebestemmingen in Spanje of Turkije worden gehouden vinden nu ook in de Nederlandse kroegen plaats. Deze meiden realiseren zich niet dat het hebben van een bijbaantje op termijn forse gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Naast de directe gezondheidseffecten van alcohol ligt het verslaafd raken aan dit middel in een directe lijn. De grens van gedwongen worden en zelf keuzes maken over de mate waarin alcohol gedronken wordt, staat op een hellend vlak. Als meedrinken door de cafébaas als werknorm wordt gesteld ontstaat er omwille van de omzet een enorme druk op de veelal jonge werkneemster."

Adicon adviseert horecabedrijven eigen werkafspraak te maken en zich te houden aan de Drank- en Horecawet. "Als ondernemer en werkgever mag je niet van je personeel verwachten dat zij zich omwille van omzet onder invloed laten brengen. Daarnaast is er ook een juridische kant. Laat je je personeel na hun dienst onder invloed naar huis toe rijden? Wie is verantwoordelijk wanneer er dan ongelukken gebeuren?"

Bron: adicon.nl.

Laatste nieuws