NL EN
DONEER NU!

EU-voorzitterschap Nederland in 2016 mede door Heineken gesponsord

12 augustus 2019

EU-voorzitterschap Nederland in 2016 mede door Heineken gesponsord Nederland heeft zich ten behoeve van het EU-voorzitterschap in 2016 door vier bedrijven laten sponsoren, blijkt uit navraag door RTL Z. Eén was brouwer Heineken. Die schonk bier en water ter waarde van €10.000. Dat deed de brouwer via de cateraar.

De drie andere sponsoren waren Neptunus, specialist in demontabel bouwen. Die heeft voor €100.000 aan zonnepanelen gesponsord. Sikkens, onderdeel van AkzoNobel, sponsorde verf ter waarde van €14.167. Ziggo heeft een aansluiting aangelegd om een reserve-internetverbinding aan te leggen naar het Scheepvaartmuseum, waar de Nederlandse ploeg was gevestigd. De waarde van de aanleg wordt geschat tussen €2.000 en €5.000.

In alle gevallen kregen de sponsorende bedrijven naamsvermelding op de app en de website. Ziggo kreeg een bordje op de IT-balie, Heineken kreeg naamsvermelding op de tap. In de richtlijn Sponsorvoorwaarden was vastgelegd dat een sponsoring minimaal €5.000 waard moest zijn. Logo's mochten slechts op beperkte plaatsen zichtbaar zijn en sponsoring gaf niet zomaar toegang tot bijeenkomsten of deelnemers.

Volgens de lidstaten is sponsoring simpelweg een effectieve manier om belastinggeld te besparen. Zij zeggen ook dat alles volgens de regels gebeurt; het is immers niet verboden. "Zo is dat voor Nederland begonnen, uit zuinigheid", zegt oud-Europarlementariër Dennis de Jong (SP).

In 2029 is Nederland weer voorzitter. Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft geen uitsluitsel over of Nederland zich dan al dan niet zal laten sponsoren. "In 2029 zal onder andere het sponsorbeleid moeten worden overwogen, afhankelijk van de doelstellingen, mogelijkheden en middelen die op dat moment beschikbaar zijn."

Bron: rtlz.nl.

Laatste nieuws