NL EN
DONEER NU!

Alcoholsector pakt met succes het TikTok account SterkindeKeuken aan

6 oktober 2022

TikTok-account SterkindeKeuken heeft filmpjes met alcoholmerken erin verwijderd van haar kanaal. Dit gebeurde naar aanleiding van een publicatie van Pointer waaruit bleek dat SterkindeKeuken veel filmpjes vertoonde waarin bepaalde merken alcoholhoudende dranken overduidelijk te zien waren. De alcoholmerken bleken voor die promotie niet te hebben betaald.

De STIVA - de stichting die lobbyt voor verantwoord alcoholgebruik namens de alcoholsector - drong na de Pointer-uitzending namens de getoonde alcoholmerken bij SterkindeKeuken aan op het verwijderen van de filmpjes. Alcoholreclame is op radio en tv namelijk verboden voor negen uur ‘s avonds om kinderen te beschermen. Daarom willen de alcoholmerken ook geen onbetaalde aanprijzingen op TikTok.

Michael en Daniel Sterk, de broers achter het account SterkindeKeuken laten aan Pointer weten: "Na herhaaldelijke dreiging met boetes en juridische stappen vanuit STIVA en haar advocatenkantoor, vroegen we ons af of we zin en tijd hadden om een rechtszaak te voeren. Het antwoord hierop was nee."

Maar hoe zit het met de tientallen andere alcoholfilmpjes op TikTok? Gaat de STIVA hen ook sommeren die te verwijderen? Over de vervolgstappen zegt Peter de Wolf van STIVA: "Of we die per influencer gaan aanpakken of dat we meer ‘hoog over’ dingen willen oplossen, moeten we nog zien."

Bron: kro-ncrv.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl