NL EN
DONEER NU!

Onderzoek Hendriks naar alcoholposts op social media

13 september 2017

Onderzoek Hendriks naar alcoholposts op social media Onlangs verscheen het artikel ‘Alcohol-Related Posts from Young People on Social Networking Sites: Content and Motivations’ in het tijdschrift Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. Daarin doet Hanneke Hendriks verslag van haar onderzoek naar alcoholposts op social media.

Hendriks onderzocht op Facebook (populair onder studenten) en Instagram (populair onder scholieren) wie in de leeftijdscategorie drankfoto’s posten, hoe vaak ze dat doen en waarom. Foto’s van starnakel bezopen personen die geheel van de kaart op de grond liggen blijken nauwelijks in posts voor te komen, net zo min als foto’s en filmpjes van drankspelletjes, waarbij jongeren voor de camera zo veel mogelijk drinken. Posts van lachende mensen met drank in de hand tijdens sociale gelegenheden of andere nadrukkelijke aanwezigheid van alcohol des te meer.

"Het gros van de respondenten gaf aan dat ze de foto’s plaatsen om anderen te vermaken. Op de meeste alcoholfoto’s zie je drank in een positieve context: gezelligheid, lachen, vrienden onder elkaar. Een verlaagde risicoperceptie ligt dan op de loer, omdat men alleen de positieve kanten van alcoholgebruik verspreidt en niet de negatieve."

Voorts is de alcohollobby sterk in Nederland. Hendriks: "Op festivals kun je in een photo booth van een biermerk een grappige foto laten maken. Jongeren gaan dat subiet met elkaar delen op Facebook. De associatie ‘gezellig en sociaal’ en ‘alcohol’ is dan al gemaakt."

In een volgende studie wil Hanneke Hendriks het postgedrag van een grote groep studenten op sociale media nauwlettend volgen. Uiteindelijk doel is het ontwikkelen van een interventieplan, dat bijvoorbeeld kan bestaan uit waarschuwingen als mensen alcohol-gerelateerde foto’s willen posten. Daar is het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP bij betrokken.

H. Hendriks, W.A. Gebhardt and B. van den Putte. Alcohol-Related Posts from Young People on Social Networking Sites: Content and Motivations. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. July 2017, 20(7): 428-435. https://doi.org/10.1089/cyber.2016.0640
http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/cyber.2016.0640

Bron: nwo.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl