NL EN
DONEER NU!

Ook dit jaar weer de campagne 'Zien drinken, doet drinken'!

5 juli 2022

Na twee succesvolle jaren, financiert ook dit jaar het ministerie van VWS de landelijke en regionale campagne 'Zien drinken, doet drinken' weer. De campagne start met een landelijke Alcoholactieweek op maandag 7 november 2022.

Het doel van de campagne is om ouders en andere volwassenen bewust te maken van de invloed die zij met hun drinkgedrag hebben op de beeldvorming over alcohol en het latere drinkgedrag van kinderen. Daarnaast speelt ook de invloed van reclames die kinderen zien, bijvoorbeeld via sociale media, hierin mee. Ook daarvan wil de campagne ouders bewust maken en handvatten bieden hoe ze dit met hun kinderen op kunnen pakken.

Er wordt voor deze uitvoering een nieuwe korte film gemaakt die duidelijk maakt kinderen het drinkgedrag van hun ouders kopiëren. Aan deze film zullen ouders en kinderen meewerken van Surinaamse of Antilliaanse afkomst.

Mede op basis van een studie van het Trimbos-instituut zal er nog een tweede nieuwe film worden gemaakt. Deze film heeft als doel om ouders inzicht te geven hoe ze hun eigen drinkgedrag kunnen aanpassen en alcoholreclame met hun kinderen kunnen bespreken.

In samenwerking met Helder Theater zal de bestaande uitwerking van de scène 'Zien drinken, doet drinken' gericht op het voorbeeldgedrag van de ouder worden verbeterd. Regionale organisaties en gemeenten worden gevraagd zich voor deelname aan te melden.

Campagne-info: hier.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl