NL EN
DONEER NU!

Van Rijn antwoordt op Kamervragen over carnavalscampagne "Drink als een prins"

27 maart 2014

Staatssecretaris Martin van Rijn heeft vandaag antwoord gegeven op vragen van de Kamerleden Joël Voordewind (CU) en Carla Dik-Faber (CU) over de carnavalscampagne ‘Drink als een prins’ van Bavaria.

Uit het antwoord van de staatssecretaris blijkt dat de carnavalscampagne na de ophef erover in de media is aangepast aan de nieuwe alcoholleeftijd. Er zijn stickers met 18 over het cijfer 16 geplakt.

Bavaria geeft als reden voor het gebruik van het logo "geen 16, geen druppel", dat zij de voorbereidingen voor hun carnavalscampagne begin november 2013 hadden afgerond. En zij zeggen toen nog niet te hebben geweten hoe de zelfreguleringsafspraken in de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken zouden gaan luiden. De staatssecretaris betreurt de handelswijze van Bavaria omdat hierdoor onduidelijkheid heeft kunnen ontstaan over de minimumleeftijd voor het verkopen en schenken van alcohol aan jongeren.

Verder meldt de staatssecretaris dat de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) hem heeft laten weten dat de alcoholproducenten het tegengaan van alcoholgebruik door minderjarigen een belangrijke zaak vinden. De producenten vinden de koppeling van alcohol en tabak echter "ongelukkig" en kiezen er om die reden voor om niet deel te nemen aan de NIX18 campagne. Zij hebben ervoor gekozen een eigen educatieve slogan ("geen 18, geen alcohol") te gebruiken.
Dat alcoholproducenten een eigen campagne voeren vindt de staatssecretaris “jammer”.

Bron: rijksoverheid.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl