NL EN
DONEER NU!

Effectevaluatie NIX18-campagne gericht op ouders

31 januari 2023

De najaarscampagne 2022 van NIX18, een herhaling van de campagne die in de zomer van 2022 werd gehouden, heeft weinig veranderingen gebracht in de houding van ouders. Dat blijkt uit de effectevaluatie.

Problemen met concentratie, het geheugen en intelligentie worden het vaakst door de ouders genoemd als gevolg van alcoholconsumptie onder de 18 jaar, namelijk door zes op de tien. Dit wordt net zo vaak genoemd als schade aan het lichaam of verslaving. Niet veilig thuiskomen wordt door vijf op de tien ouders en verlies van het korte termijngeheugen wordt door drie op de tien ouders genoemd.

Ten opzichte van vóór de zomercampagne worden problemen met concentratie, het geheugen en intelligentie wel iets vaker genoemd. Dit aandeel is in 2022 toegenomen van vijf naar zes op de tien ouders.

De houding ten aanzien van het geven van alcohol aan kinderen onder de 18 jaar
Is in 2022 stabiel gebleven. Driekwart van de ouders vindt het belangrijk om geen alcohol te geven aan kinderen onder de 18 jaar. De intentie om kinderen onder de 18 jaar geen alcohol te geven blijft eveneens stabiel. Zes op de tien ouders geven aan dit niet van plan te zijn.

Zeven op de tien ouders denken dat hun kind onder de 18 jaar nooit drinkt. 45% van de ouders denkt dat zij hun kind onder de 18 jaar niet kunnen tegenhouden alcohol te drinken.

De huidige campagne is in staat om op te vallen en herinnerd te worden door ouders, meer ouders geven aan een campagne te herinneren over het niet drinken van alcohol onder de 18 jaar dan voor de najaarscampagne. Als ouders zich een campagne herinneren over het niet drinken van alcohol onder de 18 jaar, herinneren zij zich met name Erik Scherder die uit een hoofd verschijnt en vertelt waarom het niet goed is om te drinken onder de 18 jaar.

Bron: rijksoverheid.nl.

Laatste nieuws