NL EN
DONEER NU!

Aannemelijk dat 0.0 promotie de bierconsumptie stimuleert

24 februari 2023

Heineken en Max Verstappen hebben een overeenkomst gesloten ter promotie van Heineken 0.0. Drie deskundigen die de Volkskrant raagpleegde vinden het inmiddels aannemelijk dat de promotie van alcoholvrij bier binnen de sport ook de consumptie van alcoholhoudende bier stimuleert.

Psycholoog Alex Barker van de Universiteit van Derby is van mening dat de promotie van Heineken 0.0 op hetzelfde neerkomt als alcoholpromotie. “0.0 is een alibimerk, het lijkt erg op normaal Heineken”, zegt Barker. “Door dat aan te prijzen versterkt Heineken gewoon de band met de klant. En dat dan ook nog in motorsport, je zou het ironisch kunnen noemen.”

Producenten steken jaarlijks vele honderden miljoenen in sportsponsoring. Volgens het bureau Sportcal gaf Heineken in 2018 111,8 miljoen euro uit aan sportsponsoring. De brouwer was in Nederland decennia, tot eind vorig jaar, partner van NOC*NSF en is dat nog steeds van de KNVB, de grootste sportbond.

Reclame maken voor alcohol werkt: dat wordt bevestigd door onderzoek en verklaart waarom de bedrijven er zoveel geld in stoppen. Mensen gaan ervan drinken. Het zien van reclame maakt de kans groter dat kinderen en jongeren op een jonge leeftijd beginnen met drinken, en dat ze vaker en meer gaan drinken.

‘Er is een ommezwaai nodig’, zegt Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, maar die ziet hij op korte termijn niet aankomen, omdat de band tussen bierbrouwers en de Nederlandse sport hecht is. “Je zou verwachten dat de sportwereld tegenstribbelt, dat ze gezondheid serieus neemt. Als je consequent bent dan moet je zeggen: dat wil ik helemaal niet. Maar ik heb in overleggen gezien dat NOC*NSF en de brouwers juist heel goed met elkaar samenwerken.”

Of er door reclame voor alcoholvrije producten ook meer alcohol wordt gedronken, is niet onderzocht. Vanwege de gelijkenis in uiterlijk is het aannemelijk, maar aangetoond met harde cijfers is het niet. “We zien wel mogelijke risico’s van alcoholvrije dranken, vooral voor jongeren’, zegt Carmen Voogt van het Trimbos Instituut. ‘Bijvoorbeeld omdat ze eerder de overstap maken naar alcoholhoudende dranken, ze kunnen wennen aan de smaak.” “0.0 kan ook een trigger zijn om te gaan drinken, ook voor bijvoorbeeld mensen die worstelen met een verslaving.”

Bron: volkskrant.nl.

Laatste nieuws