NL EN
DONEER NU!

Nieuw onderzoek naar het verband tussen alcoholreclame en drinken door jongeren

3 augustus 2016

Nieuw onderzoek naar het verband tussen alcoholreclame en drinken door jongeren Vandaag is in het tijdschrift Addiction een artikel gepubliceerd met de resultaten van een onderzoek naar het verband tussen de blootstelling aan alcoholmarketing en het gebruik van alcohol door 9.000 jongeren (gemiddeld 14 jaar) in Duitsland, Italië, Nederland en Polen.

Uit de studie blijkt dat er een positief verband is tussen de blootstelling aan alle soorten alcoholmarketing en de hoeveelheid en de frequentie van drinken door de jongeren in alle vier de onderzochte landen, dus ongeacht de cultuur, de nationale wetgeving en de drinkcontext. Een causaal verband kan niet worden aangetoond met dit soort onderzoek, maar de resultaten geven duidelijk aan dat er reden is tot zorg.

De onderzoeksresultaten zijn een steun in de rug voor de organisaties die een wettelijke regeling willen van de hoeveelheid alcoholmarketing waaraan jongeren in de EU worden blootgesteld. Momenteel legt de richtlijn Audiovisuele Mediadiensten - de enige EU-wetgeving op dit terrein – alleen beperkingen op aan de inhoud (en niet aan de hoeveelheid) alcoholreclame op televisie.

Hoofdauteur Avalon de Bruijn van het Europees Centrum voor Monitoring Alcohol Marketing (EUCAM) en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP zegt: "Europa is de regio in de wereld waar het meeste gedronken wordt en het alcoholgebruik door jongeren is bijzonder problematisch. Onze studie wijst op de noodzaak om de hoeveelheid alcoholreclame waaraan jongeren worden blootgesteld in het dagelijks leven te beperken. Het is niet langer slechts een kwestie van het beperken van de alcoholreclame op televisie. Beleidsmakers moeten kijken naar de hele marketingmix van de alcoholindustrie en regels opstellen die alle soorten marketing aan banden leggen."

De Bruijn A, Tanghe J, de Leeuw R, Engels R, Anderson P, Beccaria F, Bujalski M, Celata C, Gosselt J, Schreckenberg D, Słodownik L, Wothge J, en Van Dalen W (2016)
European longitudinal study on the relationship between adolescents’ alcohol marketing exposure and alcohol use. Addiction 111: doi: 10.1111/add.13455

Bron: ncbi.nlm.nih.gov.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl