NL EN
DONEER NU!

Heineken promoot thuistap via influencer op Instagram

9 september 2019

Bierbrouwer Heineken heeft YouTuber Tanya Burr ingezet om een thuistap te promoten op Instagram. Burr heeft op dat netwerk 3 miljoen volgers. De Advertising Standard Authority (ASA), de Britse Reclame Code Commissie, heeft klachten hierover verworpen.

De ASA heeft met de promotie van Heineken via Instagram ingestemd omdat – volgens de ASA - het aantal volgers van Burr dat jonger is dan 18 jaar beperkt is. Het zou gaan om 11% minderjarigen.

Gezondheidsorganisaties wijzen er echter in dagblad The Telegraph op dat door groen licht te geven aan Burr’s activiteiten op Instagram de deur wordt opengezet voor alcoholpromotie op social media, ook door influencers die meer jonge volgers hebben. Zij wijzen erop dat vele sociale netwerken, net als Instagram, geen effectieve leeftijdsverificatie kennen.

Katherine Severi, directeur van het Institute of Alcohol Studies, licht haar standpunt toe: "Nu er steeds meer zorgen zijn over de online blootstelling van onze kinderen aan schadelijke reclameboodschappen die bedoeld zijn voor volwassenen, heeft de ASA groen licht gegeven aan grote alcoholbedrijven om op grote schaal hun marketing te gaan richten op minderjarige drinkers. We hebben regelgeving nodig over alcoholmarketing die rekening houdt met wat tieners online doen in de echte wereld, geen blanco cheque voor alcoholbedrijven en influencers op sociale media die zich op tieners richten."

Een woordvoerder van Alcohol Change UK geeft ook aan dat zijn organisatie betere regelgeving wil. "Zonder goede regelgeving is online adverteren het Wilde Westen van de marketingwereld. De meest kwetsbaren, zoals minderjarigen, zijn degenen die daarvan het meeste lijden."

Bron: telegraph.co.uk.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl