NL EN
DONEER NU!

Brouwers lanceren Reclamecode Alcoholvrij en -Arm Bier; STAP: reclame voor alcoholvrije dranken kan drempel naar alcoholgebruik bij jongeren verlagen

16 oktober 2020

Gisteren is de Reclamecode voor Alcoholvrij en -Arm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname.

De code is van toepassing op Nederlandse reclame voor alle bieren met een alcoholpercentage van maximaal 0,5% en geldt voor alle organisaties die hiervoor reclame maken, zoals bierbrouwers, supermarkten en horecagelegenheden. Te denken valt bijvoorbeeld aan reclame zoals commercials op radio en tv, maar ook social media posts, bieretiketten en reclamefolders.

De code is bekrachtigd door de Stichting Reclame Code. De Nederlandse Brouwers en STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholconsumptie) wijzen erop dat het opstellen van de nieuwe reclamecode een van de afspraken is die zij maakten in het kader van het Nationaal Preventieakkoord.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, is erg kritisch over de nieuwe reclamecode. "Mijn probleem is dat het promoten van alcoholvrij bier door veel mensen als iets positief wordt gezien, maar ondertussen gaat de merknaam - die gebruikt wordt voor zowel alcoholvrij als alcoholhoudend bier - tussen ieders oren zitten." Van Dalen vindt ook dat de brouwers en de STIVA hadden moeten wachten op de resultaten van onderzoeken naar de vraag of alcoholvrij bier bij jongeren de drempel verlaagt om alcoholhoudend bier te drinken. Van Dalen: "Het Trimbos-instituut adviseerde eerder onderzoek af te wachten om te bezien of alcoholvrij bier inderdaad drempelverlagend werkt. VWS nam dat advies helaas niet over en daarom suggereren de Nederlandse Brouwers m.i. ten onrechte dat de nieuwe reclamecode deel uitmaakt van het Nationaal Preventieakkoord."

Van Dalen heeft al met al niet zoveel vertrouwen in het effect van deze nieuwe reclamecode. "Zelfregulering is een bewezen ineffectief instrument om jongeren te beschermen."

Bron eerste 3 alinea's: nederlandsebrouwers.nl.

commentaar-stap-op-reclamecode-voor-alcoholvrij-bier.pdfcommentaar-stap-op-reclamecode-voor-alcoholvrij-bier.pdf (453 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl