NL EN
DONEER NU!

IARD meldt plannen rond alcoholmarketing op social media

19 september 2018

De International Alliance for Responsible Drinking heeft gisteren bekend gemaakt dat 15 toonaangevende producenten van bier, wijn en sterke drank en de 4 belangrijkste social media bedrijven (Facebook, Twitter, Snapchat en Youtube) hun krachten hebben gebundeld om te komen tot nieuwe regels rond verantwoorde alcoholmarketing op social media.

Het nieuwe partnerschap gaat – alvorens te komen met nieuwe regels – samen eerst:
- De technologie onder de loep nemen en verder aanpassen om ervoor te zorgen dat alcoholmarketing alleen gericht wordt op mensen die meerderjarig zijn;
- Kijken welke veranderingen kunnen worden doorgevoerd om te voorkomen dat minderjarigen via allerlei onbedoelde manieren toch content van alcoholmarketing te zien krijgen;
- Uitzoeken hoe een opt-out systeem te realiseren waarbij mensen kunnen aangeven geen content met alcoholmarketing meer te willen ontvangen.

Peter de Wolf, directeur van de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), de Nederlandse lobbyorganisatie van de alcoholproducenten en importeurs, noemt het "een robuust commitment waarmee beide sectoren een duidelijk signaal afgeven dat zij verantwoorde alcoholmarketing niet alleen nastreven, maar echt concrete stappen zetten".

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, is kritisch. "De 19 organisaties zeggen toe te gaan onderzoeken of ze kunnen doen wat ze eigenlijk al jaren geleden hadden moeten doen. Bovendien bestaat er bij onafhankelijke wetenschappers grote twijfel over de effectiviteit van zelfregulering van alcoholreclame."

Bronnen: iard.org en stiva.nl.

Laatste nieuws