NL EN
DONEER NU!

Heineken verkocht minder bier en gaat nu kosten besparen

10 februari 2021

Heineken wordt hard geraakt door de coronapandemie, meldt het bedrijf bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Het bedrijf verkocht 8% minder bier.

De brouwer schrapt daarom de komende jaren wereldwijd 8.000 banen om kosten te besparen. Dat komt neer op ongeveer 10% van het personeel. In totaal werken er zo'n 85.000 mensen bij het bedrijf.

De reorganisatie en andere besparingen moeten een voordeel van 2 miljard euro opleveren. Dat geld wordt onder meer gebruikt om meer in te zetten op marketing, te digitaliseren en nieuwe producten op de markt te brengen.

Een van die nieuwe producten zijn zogenoemde hard seltzers. Dat is bubbeltjeswater met alcohol en vruchtensmaak. Dat is lager in calorieën en in Amerika een enorme hit. Het product komt voorlopig nog niet op de Europese markt. Daar richt Heineken zich onder meer op premiummerken en alcoholvrij bier. De omzet van Heineken 0.0 bleef, ondanks de lockdowns, op peil.

Het bedrijf wil verder meer gebruikmaken van digitale verkoopkanalen.

Bronnen: nos.nl, nu.nl en nos.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl