NL EN
DONEER NU!

STIVA beweert dat influencers weinig reclame maken voor alcohol

21 november 2024

Volgens de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), de lobbyclub van alcoholproducenten en -importeurs, blijkt uit nieuw eigen onderzoek dat influencers op social media relatief weinig reclame voor alcohol maken. In de gevallen dat er wel reclame wordt gemaakt worden de regels vrijwel altijd goed gevolgd.

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) is een samenwerkingsverband van drankproducenten en –importeurs. De STIVA beheert de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken en is het lobbyvehikel van de alcoholindustrie. Sinds kort heeft de STIVA een Influencer Marketing Tool in beheer, waarmee ze zelf de alcoholposts op social media kunnen monitoren.

De nieuwe Influencer Marketing Tool zoekt m.b.v. AI naar sleutelwoorden in de posts van relevante influencers. Met deze sleutelwoorden worden de posts ‘gescrapet’. Vervolgens controleren medewerkers van STIVA handmatig of er sprake is van alcoholreclame en of het gaat om een overtreding van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, vindt het nieuwe onderzoek van de STIVA "een klassiek voorbeeld van de slager die zijn eigen vlees keurt." Volgens Van Dalen blijkt uit zowel Nederlands als internationaal onderzoek dat er juist véél alcoholposts zijn. "En het gaat natuurlijk niet alleen om posts met sleutelwoorden, maar ook om posts waarin drankjes en drankgebruik in beeld zijn. Ik hecht weinig waarde aan dit STIVA-onderzoek", aldus Van Dalen.

Bron: stiva.nl.

Laatste nieuws