NL EN
DONEER NU!

In België nieuwe zelfreguleringsafspraken rond alcoholreclame

26 november 2024

Er komen in België strengere regels rond alcoholreclame. De reclame-, media- en alcoholsector hebben daarover duidelijke afspraken gemaakt.

Alcoholreclame zal vanaf 2025 verbannen worden in een straal van 150 meter rond scholen. De sector gaat ook een systeem van age gating toepassen: alcoholreclame mag alleen nog worden getoond op kanalen waarvan kan worden bewezen dat meerderjarigen minstens 70% van het bereik uitmaken. Een concreet gevolg is dat sociale media platformen als TikTok en Snapchat verboden terrein worden.

Een andere afspraak in het nieuwe convenant is dat merken geen personen jonger dan 25 jaar (of die jonger lijken dan 25 jaar) mogen laten optreden in alcoholreclames. Het mogen ook geen mediafiguren zijn. Influencers zullen dus geweerd worden uit alcoholreclames.

De afspraken tussen de reclame-, media- en alcoholsector zijn vastgelegd in een nieuw convenant van de Raad voor Reclame.

Mogelijk zijn de nieuwe zelfreguleringsafspraken een reactie op het recente advies van de Hoge Gezondheidsraad om alcoholmarketing volledig te verbieden.

Bronnen: vrt.be en hln.be.

convenant-inzake-reclame-voor-en-marketing-van-alcoholhoudende-dranken.pdfconvenant-inzake-reclame-voor-en-marketing-van-alcoholhoudende-dranken.pdf (274 kB)

Laatste nieuws