NL EN
DONEER NU!

STAP maakt bezwaar tegen gedogen blurren door burgemeester van Venray

22 juni 2017

STAP maakt bezwaar tegen gedogen blurren door burgemeester van Venray Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, heeft officieel bezwaar gemaakt tegen de gedoogbeschikkingen die de burgemeester van Venray verleent in het kader van de ‘Tijdelijke proef reguleren mengvormen winkel/horeca Gemeente Venray’.

Venray heeft onlangs besloten om vanaf 1 juli a.s. blurring in strijd met de Drank- en Horecawet toe te staan in het kader van een tweejarige pilot. STAP verzet zich hier nu tegen.

Een van de belangrijkste bezwaargronden van STAP is dat de burgemeester van Venray de wetsovertreding door de deelnemers aan deze proef zelf organiseert. Hij nodigt immers lokale ondernemers uit mee te doen en biedt ze een gedoogbeschikking aan. Terwijl hij als burgemeester belast is met het toezicht op de Drank- en Horecawet!
STAP merkt ook op dat een proef met het gedogen van blurren geheel onnodig is, omdat per 1 juli a.s. een grote landelijke proef met blurren wordt afgesloten, namelijk de omstreden pilot van de Vereniging Nederlandse Gemeenten.

Andere bezwaren die STAP aanvoert zijn:
- Alcohol is reeds ruim voldoende beschikbaar
Toestaan dat er op meer plaatsen alcohol gekocht en gedronken wordt is niet nodig. Overal zijn supermarkten, avondwinkels en cafetaria’s waar je alcohol kunt kopen. Dat geldt ook voor Venray. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de gemiddelde inwoner van Venray binnen 1 km over de weg: 6 plaatsen waar alcohol te koop is en 9,6 plaatsen waar alcoholhoudende dranken geschonken worden.
- Grotere beschikbaarheid leidt tot meer overlast
Door een uitbreiding van de winkelhoreca kan er een toename zijn van overlast en van openbare dronkenschap overdag. In de regio Zwolle, de eerste blurringstad in Nederland, steeg het aantal zwervers dat voor overlast zorgt in 2016 met 12% in vergelijking met het jaar ervoor.
- Grotere zichtbaarheid van alcohol voor kinderen en jongeren
Het grote probleem met blurren is dat het (ook) gaat om plaatsen waar je als (jonge) klant niet naar toe gaat om alcohol te kopen of te drinken, zoals een slijterij of een horecagelegenheid, maar om bijvoorbeeld een winkel waar je schoenen, een bril of een boek gaat kopen of je haren wilt laten knippen.
- Toename alcoholreclame en proeverijen
De grotere zichtbaarheid en beschikbaarheid van alcohol in winkels leidt tot meer alcoholmarketing in de detailhandel. Bijvoorbeeld een boekhandel die in de tijd van de Tour de France een proeverij organiseert met speciale nieuwe Franse wijnen en mixdrankjes.
- Alcohol zal meer en meer een gewoon product worden
Het toestaan van schenken in winkels maakt alcohol nog meer een gewoon, alledaags product en het drinken van alcohol nog vanzelfsprekender, alle inspanningen ten spijt om volwassenen bewust te maken van de risico’s van overmatig alcoholgebruik en het promoten van alcoholvrije dranken.
- Niet-drinkers worden uitgenodigd om alcohol te drinken
Volgens recente cijfers van het CBS drinkt 23,3% van de bevolking bewust niet, waarvan de helft ex-drinkers en ex-verslaafden, de andere helft vaak mensen die om religieuze redenen niet drinken. Deze niet-drinkers zullen het vaak irritant, dan wel moeilijk vinden om de drank die de winkelhoreca aanbiedt af te moeten slaan. Maar niet alleen zij, ook 70% van de ‘gewone’ Nederlanders zit niet te wachten op een biertje in de winkel of bij de kapper. Dat bleek uit drie verschillende in 2016 gehouden enquêtes.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl