NL EN
DONEER NU!

Karremans beantwoordt vragen van Jansen over alcoholmarketing

7 april 2025

Vandaag heeft staatssecretaris Vincent Karremans geantwoord op vragen van Daniëlle Jansen over de toename van alcoholmarketing in supermarkten en de effecten daarvan op jongeren.

Karremans gaat in zijn antwoord in op de afspraken binnen het Nationaal Preventieakkoord en de rol van zelfregulering in de supermarktsector. Hieruit blijkt dat de staatssecretaris van oordeel is dat de supermarkten meer kunnen doen om de gezonde keuze makkelijker te maken, bijvoorbeeld door alcoholhoudende drank alleen aan te bieden via het alcoholschap en niet daarbuiten. Hij zal dit betrekken bij de nog te maken afspraken over alcoholmarketing binnen zijn nieuwe Samenhangende Preventiestrategie.

Verder geeft Karremans aan diverse ontwikkelingen op het terrein van alcoholmarketing te zullen blijven monitoren om op basis daarvan tot een oordeel te komen. Het gaat dan met name om de zelfregulering van de supermarktbranche en de klachten die daarover worden ingediend bij de Reclame Code Commissie.

De staatssecretaris heeft geen aanwijzingen dat er een onwenselijke trend is waarbij alcoholproducenten gratis alcohol verstrekken aan studentenhuizen in ruil voor Instagram-story’s. Daar werd in de bekende podcast 'Bezopen' melding van gemaakt. Dat deze handelswijze vaker voorkomt werd bevestigd in onderzoek onder studenten. Karremans geeft aan dat op basis van dit soort signalen en meldingen de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit wel een onderzoek kan starten in het kader van het toezicht op verboden prijsacties.

Tot slot geeft Karremans toe dat jongeren - ondanks de recent aangescherpte regels m.b.t. influencers - met regelmaat ongewenste alcoholreclame ontvangen. Hij zal ook dát meenemen in zijn nieuwe Samenhangende Preventiestrategie.

Bron: tweedekamer.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl