NL EN
DONEER NU!

Brouwers stoppen bier vaker in blik, ondanks slecht imago

24 mei 2019

Brouwers stoppen bier vaker in blik, ondanks slecht imago Honderden jaren werd bier vooral in flessen verkocht, maar steeds meer brouwers, zelfs die van speciaalbieren, stappen over op aluminiumblikjes. In twee jaar tijd is de verkoop van bier in blik in de supermarkt met meer dan 30% gestegen, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

Volgens de makers blijft de originele smaak van bier beter behouden in blik. "Bier veroudert snel door zonlicht. Bij een blikje komt er geen zonlicht bij en blijft het bier beter smaken", zegt Kees Bubberman, eigenaar van de brouwerij. "Het is lichter dan een flesje, er kan meer bier op een pallet en als je het laat vallen blijft het heel."

Bier uit blik heeft wel een slecht imago, merkt Bubberman. “Veel mensen vinden dat het iets is voor daklozen." Blik is, vergeleken met wegwerpflessen minder belastend voor het klimaat, zegt Milieu Centraal, maar het zou nog beter zijn om statiegeldflessen te gebruiken, zoals sommige biermerken doen. "Die hebben een ruim vier keer lagere klimaatbelasting dan blikjes", zegt een woordvoerder. Ze wijst er ook op dat er bij blik vaak plastic om een sixpack zit.

Sandra van Ginneken van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP vindt een bijkomend nadeel van een blikje bier dat de inhoud meestal groter is dan die van een flesje bier. Blikjes zijn over het algemeen 330 ml of 500 ml, flesjes zijn 250 ml of 300 ml. Je drinkt dus makkelijker meer bier als je blik koopt.

Bron: nos.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl