NL EN
DONEER NU!

EUCAM factcheckt de kernboodschappen van de alcoholindustrie

29 juli 2021

EUCAM factcheckt de kernboodschappen van de alcoholindustrie Wereldwijd gebruikt de alcoholindustrie vaak dezelfde argumenten om hun producten te verdedigen en effectief beleid te voorkomen of te vertragen.

De zeven meest gehoorde argumenten en kernboodschappen zijn recent door Wim van Dalen opnieuw op een rij gezet en gefactcheckt. De publicatie 'The seven key messages of the alcohol industry' is een uitgave van het project EUCAM.

Boodschap 1: Alcoholgebruik is normaal en sociaal, genieten van alcohol is onderdeel van een evenwichtige manier van leven.

Boodschap 2: Alcoholproblemen worden veroorzaakt door een kleine groep mensen die ook andere problemen hebben en daardoor niet met alcohol kunnen omgaan.

Boodschap 3: Verantwoord alcoholgebruik past in een gezonde leefstijl.

Boodschap 4: Alcoholreclame leidt niet tot een toename van het alcoholgebruik.

Boodschap 5: Voorlichting en opvoeding rond verantwoord gebruik is de beste manier om de samenleving te beschermen tegen alcoholproblemen.

Boodschap 6: Alcoholvrije en -arme dranken kunnen een rol spelen bij het verminderen van schadelijk alcoholgebruik.

Boodschap 7: Alcoholproblemen kunnen alleen opgelost worden als alle partijen samenwerken.

Bron: EUCAM-brochure.

Via deze link zijn gedrukte exemplaren van de brochure te bestellen (€ 1,50 per exemplaar). In het najaar verschijnt een Nederlandse versie.

Laatste nieuws