NL EN
DONEER NU!

Diageo start landelijke DRINKiQ-campagne voor studenten

30 september 2020

Diageo, een van de grootste gedistilleerd- en bierproducenten van de wereld, heeft samen met de Landelijke Kamer van Verenigingen een nationale DRINKiQ-campagne ontwikkeld.

Via deze samenwerking wil Diageo studentenverenigingen informele tools bieden om het thema onder de aandacht te brengen bij hun leden. Tijdens het Beleid, Organisatie en Management Congres zetten maar liefst 30 bestuurders van studentenverenigingen hun handtekening om zich tijdens het komende academiejaar actief in te zetten voor verantwoorde alcoholconsumptie.

De nationale campagne zal zich online afspelen op nieuwssites en social media in de vorm van een DRINKiQ-platform en een quiz. Volgens de organisaties achter de campagne krijgen mensen zo "op een informele manier de nodige kennis, zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken".

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP heeft de nodige kritiek op de campagne: "De kenniscampagne van Diageo suggereert dat het regelmatig drinken van bijvoorbeeld 4 x 33 cl bier door mannen en 3 x 33 cl bier door vrouwen verantwoord is. Als je dat omrekent naar glazen dan kom je op ruim 5 standaardglazen bier voor mannen en 4 voor vrouwen! Deze aantallen wijken sterk af van de alcoholrichtlijn van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. Die luidt voor mannen en vrouwen: Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. De hoeveelheid die Diageo verantwoord acht is ronduit schadelijk voor de gezondheid en verhoogt o.a. de kans op kanker, zoals borstkanker bij vrouwen."

Van Dalen: "Ook suggereert de campagne dat het drinken van sterke drank 'beter' is dan het drinken van bier en wijn omdat er minder calorieën in zitten. Uit tal van studies blijkt dat de gezondheidsrisico’s van bier, wijn en gedistilleerde drank nagenoeg dezelfde zijn."

STAP vindt het onbegrijpelijk dat de Nederlandse studentengemeenschap, vertegenwoordigd door de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), de campagne ondersteunt en uitdraagt onder haar leden. STAP roept de LKvV dan ook op zich per direct terug te trekken als deelnemer aan het overleg met staatssecretaris Paul Blokhuis in het kader van het nationaal Preventieakkoord.

Bron eerste drie alinea's: deperslijst.com.

Update: Inmiddels is de campagne deels aangepast.

Diageo start landelijke DRINKiQ-campagne voor studenten

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl