NL EN
DONEER NU!

Wereldwijd verdrag nodig om alcoholmarketing te reguleren

19 oktober 2019

Wereldwijd verdrag nodig om alcoholmarketing te reguleren Sally Casswell, hoogleraar van de Massey University, roept in The Lancet in een artikel met de titel 'Will alcohol harm get the global response it deserves?’ op tot een internationaal verdrag om alcoholmarketing te reguleren, vergelijkbaar met het FCTC-verdrag (Framework Convention Tobacco Control) dat de schade aan tabak helpt verminderen.

Omdat de alcoholindustrie voor het grootste deel van haar winst afhankelijk is van zwaar drinken, verzetten alcoholproducenten zich, aldus Casswell, vaak tegen effectieve gezondheidsinterventies zoals marketingregelgeving of kortere openingstijden.

De auteur noemt drie redenen die een wereldwijd verdrag wenselijk maken. De eerste reden is dat in nieuwe handelsverdragen bedrijven overheden kunnen aanklagen als die beperkende regels willen introduceren, waardoor het voor overheden lastig wordt om effectief beleid te voeren. De tweede reden is de enorme groei van de inzet van social media en van algoritmen die precieze targeting van individuen door de alcoholindustrie mogelijk maken, buiten het zicht van nationale beleidsmakers en zonder dat toezichthouders er iets aan kunnen doen. De derde reden is dat internationale alcoholbedrijven door deelname aan publiek-private samenwerkingsprojecten meer invloed hebben gekregen op nationale en internationale gezondheidsorganisaties waardoor het voor hen makkelijker is geworden goed alcoholbeleid te ondermijnen.

Casswell wil dat e.e.a. aan de orde komt op de World Health Assembly in 2020. Dan staat immers de ‘WHO global strategy to reduce harmful use of alcohol’ uit 2010 op de agenda. Die ‘global strategy’ moet – aldus Casswell - vervangen worden door een ‘global convention’.

Bron: thelancet.com.

Laatste nieuws