NL EN
DONEER NU!

Zorgen over promotie alcoholvrije drank

13 oktober 2022

Gedragspsycholoog Sabine Jansen zet vraagtekens bij de vrijheid die drankmerken hebben om te adverteren met alcoholvrije producten. Het gevaar bestaat dat bij consumenten vooral de merknaam blijft hangen, bijvoorbeeld in associatie met autorijden. Dat vertelde Jansen in Stand van Nederland: Generatie Next.

Jansen wijst op reclames voor alcoholvrij bier die laten zien dat je na het drinken van een 0.0-biertje veilig achter het stuur kunt kruipen. "Als consument kijk je niet alle reclames van achter tot voor. Je onthoudt de boodschap dat het oké is om te drinken achter het stuur. Dat is een gevaarlijke associatie om te wekken."

Volgens de gedragspsycholoog onthouden consumenten vooral op hoofdlijnen de boodschap een advertentie. "Als je ziet dat mensen een leuke tijd hebben, associeer je drank met gezelligheid. Op langere termijn ontstaat er ook een merkassociatie, waardoor je gezelligheid gaat koppelen aan een merk."

Drankmerken kunnen zo profiteren van de vrijheid bij reclames voor alcoholvrije drankjes, waarschuwt ze. Voor alcoholreclames gelden meer restricties. "Er is dus wel wat voor te zeggen dat reclames voor alcoholvrije drank gevaarlijk zijn. De productnaam blijft hangen en het gevoel dat het met zich meebrengt."

Het blijft volgens Jansen de vraag of de komst van 0.0-drank een positieve ontwikkeling is. "We weten het niet. Ik begrijp bijvoorbeeld dat het Trimbos-instituut zegt dat het een gateway is omdat je aan de smaak gewend raakt. Maar er zijn veel factoren die alcoholgebruik bij jongeren beïnvloeden."

Bron: wnl.tv.

Laatste nieuws