NL EN
DONEER NU!

De Bruijn: Ook in Europa link online alcoholmarketing en drinken door jongeren

26 mei 2016

De Bruijn: Ook in Europa link online alcoholmarketing en drinken door jongeren Ook in Europa is er een link tussen alcoholmarketing op internet en de kans dat jongeren (zwaar) gaan drinken. Avalon de Bruijn van EUCAM tegen Reuters over het onderzoek waaraan zij meewerkte*: "Alcoholmarketing op internet lijkt onvermijdbaar. Maar ik was verrast dat de invloed van online reclame op jongeren zo sterk was en de blootstelling eraan zo hoog."

De onderzoekers ondervroegen meer dan 9.000 leerlingen rond de leeftijd van 14 jaar op scholen in Duitsland, Italië, Nederland en Polen. Ongeveer 4.500 kinderen zeiden dat ze nog nooit alcohol hadden gedronken. Zij werden gecategoriseerd als niet-drinkers. Alle anderen als drinkers. Een kwart van de deelnemers bleek een zware drinker te zijn (in de 30 dagen voor het onderzoek bij ten minste één gelegenheid vijf of meer glazen alcohol).

In alle onderzochte landen bleek een hoge blootstelling aan online alcoholmarketing samen te hangen met een grotere kans te drinken of een zware drinker te zijn.
De Bruijn: "Alle vormen van alcoholreclame bleken in eerder onderzoek al gerelateerd aan méér drinken. De impact van online alcoholmarketing blijkt echter bijzonder invloedrijk. Dit kan worden verklaard door het interactieve en persoonlijke karakter van online reclame voor alcohol."

De Bruijn: "In de meeste EU-landen is het aantal online alcohol advertenties niet bij wet geregeld. Er hoeft alleen voldaan te worden aan onvoldoende werkende zelfreguleringsbepalingen. Het is de verantwoordelijkheid van de EU-lidstaten en de Europese Unie om dit te regelen zodat kinderen en adolescenten beschermd worden tegen schadelijke blootstelling aan online alcoholreclame."

* Samenvatting van wetenschappelijk artikel over dit onderzoek: hier te downloaden. In de bijlage een ouder stuk van Avalon de Bruijn over deze studie.

Bron: theglobeandmail.com.

chapter-8---am_e-book_2nd-edition---june-2013.pdfchapter-8---am_e-book_2nd-edition---june-2013.pdf (172 kB)

Laatste nieuws