NL EN
DONEER NU!

Voorstel om alcoholwetgeving Estland fors aan te scherpen

26 januari 2017

Voorstel om alcoholwetgeving Estland fors aan te scherpen De regering van Estland komt – zoals afgesproken in het regeerakkoord - met een nieuw wetsvoorstel om de alcoholwetgeving aan te scherpen. Dit heeft de Estlandse minister van Gezondheid en Arbeid Jevgeni Ossinovski op een persconferentie gemeld. De wijzigingen hebben betrekking op de wijze waarop alcohol uitgestald mag worden en op de mogelijkheden om reclame voor alcoholhoudende dranken te maken.

Eén van de bepalingen uit het wetsvoorstel is dat alcoholhoudende dranken in supermarkten gescheiden van andere producten moeten staan. Bovendien mag de drank niet prominent vanaf de straat zichtbaar zijn. In winkels en warenhuizen met een groot vloeroppervlak mag de uitgestalde drank zelfs niet zichtbaar zijn vanuit de andere delen van de winkel.

De nieuwe bepalingen m.b.t. alcoholreclame die de regering voorstelt betekenen dat er in reclame-uitingen voortaan alleen beperkt neutrale informatie mag staan over de alcoholhoudende drank zelf. Er mag geen positieve sfeer van de advertentie uitgaan. Zo mag er geen link gelegd worden met feestdagen en evenementen. Verder mogen alcoholproducenten – net als in Finland - niet adverteren op sociale media, behalve op hun eigen pagina. Het verbod om op tv en radio te adverteren tot 9 uur ’s avonds wordt ook aangepast: het wordt 10 uur. Verder mogen er geen advertenties meer worden geplaatst op de voor- en achterzijde van tijdschriften en worden proeverijen in winkels en prijsacties verboden, evenals de verkoop van goedkope multipacks.

Het wetsvoorstel gaat ook hardere eisen stellen aan de controle van de leeftijd van jonge alcoholkopers.

Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, dan zal het op 1 januari 2018 in werking treden.

Bron: err.ee.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl