NL EN
DONEER NU!

Alcoholreclame vaak aantrekkelijk voor minderjarige jongeren

23 april 2021

Meer dan de helft van de onderzochte jongeren van 11 tot 17 jaar reageert positief op audiovisuele commercials van Fosters Radler-bier en Smirnoff-wodkamerken (respectievelijk 53% en 52%) en een derde (34%) reageert positief op een commercial van het whiskymerk Haig Club.

Dat blijkt uit onderzoek van het Institute of Alcohol Studies (IAS), gepubliceerd in het tijdschrift Alcohol and Alcoholism. De drie reclame-uitingen waren niet in strijd met de Britse alcoholreclamecode.

Onder de ongeveer 1.500 minderjarige adolescenten die nog nooit alcohol hadden gedronken, werd het hebben van een positieve reactie op elk van de advertenties geassocieerd met ongeveer anderhalf keer grotere kans om het jaar daarop vatbaar te zijn om te gaan drinken.

Onder de ongeveer 900 huidige drinkers werden positieve reacties op twee van de drie advertenties geassocieerd met ongeveer 1,4 keer grotere kans om een riskante drinker te zijn.

De onderzoeksresultaten hebben de IAS ertoe gebracht Britse beleidsmakers op te roepen strengere wetgeving inzake alcoholreclame te overwegen.

S. Boniface, N. Critchlow, K. Severi, A. M. MacKintosh, L. Hooper, C. Thomas & J. Vohra. Underage Adolescents’ Reactions to Adverts for Beer and Spirit Brands and Associations with Higher Risk Drinking and Susceptibility to Drink: A Cross-Sectional Study in the UK. Alcohol and Alcoholism (2021), agab018, https://doi.org/10.1093/alcalc/agab018

Bronnen: herefordtimes.com en academic.oup.com.

Laatste nieuws