NL EN
DONEER NU!

Kankerwaarschuwingen op flessen kunnen kennis vergroten

4 september 2024

Europeanen weten over het algemeen weinig over de relatie alcohol en kanker. Gezondheidswaarschuwingen op flessen en blikjes alcoholhoudende drank kunnen die kennis vergroten. Dat blijkt uit een onderzoek, verschenen in de Lancet Public Health.

De onderzoekers voerden een online enquête-experiment uit om de impact van verschillende soorten gezondheidswaarschuwingen op alcoholetiketten te onderzoeken. Bijna 20.000 Europeanen uit 14 EU-landen (waaronder Nederland) deden aan het onderzoek mee.

De studie testte drie soorten boodschappen: 1) een algemene tekst over verantwoord alcoholgebruik, 2) een algemene tekst over gezondheidsrisico’s van alcohol en 3) een tekst die specifiek waarschuwde voor het risico dat alcohol kanker veroorzaakt, waaronder borst- en darmkanker. De kankerwaarschuwing werd getest in verschillende varianten: één met alleen tekst, één met een pictogram en één met een foto van een kankerpatiënt. Dit om te zien of dat de boodschap meer impact zou geven.

Vervolgens keken de onderzoekers of die waarschuwingen de kennis vergroten en hoe deelnemers erop reageren: vinden ze de boodschappen relevant en acceptabel, of zouden ze die liever vermijden?

Uit het onderzoek blijkt dat kankerwaarschuwingen, ongeacht of ze alleen tekst bevatten of daarnaast een pictogram of een foto, de kennis van mensen dat alcohol kanker kan veroorzaken, aanzienlijk weten te vergroten. Dit effect was consistent in verschillende landen en demografische groepen, wat suggereert dat etiketten een universeel hulpmiddel kunnen zijn om consumenten te informeren over de gezondheidsrisico's van alcohol.

De deelnemers vonden alle drie kankerboodschappen voor henzelf relevanter dan de boodschappen over verantwoord gebruik en algemene gezondheidsschade. Dat gold vooral voor de vrouwen. Zij gaven aan dat dergelijke boodschappen waarschijnlijk alcoholgebruik zullen afschrikken en juist een gesprek over de risico’s van alcoholgebruik met familie en vrienden aanmoedigen. De kankerboodschap met de foto was het minst acceptabel en riep ook de hoogste vermijding op.

De onderzoekers concluderen dat specifieke waarschuwingslabels voor kanker op alcoholhoudende dranken echt een verschil kunnen maken in hoeveel mensen weten over de risico's van drinken, en dat veel Europeanen klaar zijn en bereid zijn om deze boodschap te horen. Omdat het onwenselijk is mensen bang te maken kunnen beter geen foto’s op etiketten worden opgenomen.

Correia, D., Kokole, D., Rehm, J. et al. Effect of alcohol health warning labels on knowledge related to the ill effects of alcohol on cancer risk and their public perceptions in 14 European countries: an online survey experiment. Lancet Public Health 9 (2024) 7, e470-e480.
https://doi.org/10.1016/S2468-2667(24)00102-6

Bronnen: ias.org.uk en thelancet.com.

Kankerwaarschuwingen op flessen kunnen kennis vergroten

Laatste nieuws