NL EN
DONEER NU!

STAP en Albert Heijn zijn het oneens over term “terughoudendheid” in alcoholreclame

13 december 2016

STAP en Albert Heijn zijn het oneens over term “terughoudendheid” in alcoholreclame Artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) bepaalt: "Aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen, is terughoudendheid in alle reclame voor deze drank geboden. Reclame voor alcoholhoudende drank mag geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie tonen, suggereren of stimuleren." Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP vindt plaatsing van een 'erehaag' Heinekenkratjes bij de ingang van de supermarkt niet getuigen van terughoudendheid. Daarmee is Albert Heijn het niet eens.

STAP heeft recent een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over een reclame-uiting van het biermerk Heineken bij een Albert Heijn filiaal in Maarssenbroek. Het betrof de plaatsing op zaterdag 5 november 2016 van 49 Heineken kratjes bij de ingang van de supermarkt en wel zodanig dat je als klant onder een boog van Heinekenkratten door moest lopen om de supermarkt te kunnen betreden. STAP: "Het plaatsen van 49 kratten bier bij de ingang van een supermarkt (betreft 1176 flesjes) getuigt er niet van dat enige terughoudendheid is betracht."

In reactie hierop bericht Albert Heijn nu het volgende: "In de betreffende reclame-uiting zijn Heineken-kratten op een ludieke wijze opgestapeld om reclame te maken voor het merk Heineken. Er wordt op geen enkele wijze aangestuurd op overmatige consumptie. Albert Heijn is het dan ook niet eens met STAP dat op deze wijze overmatige en dus onverantwoorde consumptie zou worden gestimuleerd."

De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft STAP laten weten de klacht af te wijzen.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl