NL EN
DONEER NU!

Tweede Kamer: onderzoek of en hoe alcoholreclame kan worden beperkt voor kwetsbare groepen

5 maart 2024

De Tweede Kamer heeft vanmiddag de gewijzigde motie van Daniëlle Jansen (NSC) en Harmen Krul (CDA) aangenomen.

In de motie wordt de regering verzocht om voor de aankomende VWS-begrotingsbehandeling in kaart te brengen of en hoe alcoholmarketing via wetgeving beperkt of verboden kan worden voor kwetsbare groepen zoals jeugdigen en problematische drinkers.

In aanloop naar de stemming hebben diverse branchepartijen laten weten zich zorgen te maken dat de motie zou worden aangenomen. Zo lieten Twentse brouwers van speciaalbier weten bevreesd te zijn dat alcoholmarketing op sociale media beperkt of verboden gaat worden. Zij gebruiken immers dat goedkope medium om reclame te maken voor hun producten. "We zijn bij uitstek een land met een rijke biercultuur. Dat dreigt zo helemaal verloren te gaan," lieten ze weten.

De Directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel liet op LinkedIn weten dat de indieners van de motie geen oog hebben voor de gevolgen die een reclameverbod zal hebben op bijvoorbeeld de sport en culturele wereld. "Een reclameverbod betekent bijvoorbeeld dat vele verenigingen, evenementen en festivals op zoek moeten naar nieuwe sponsors om hun begroting rond te krijgen."

Bronnen: ad.nl en linkedin.com.

Tweede Kamer: onderzoek of en hoe alcoholreclame kan worden beperkt voor kwetsbare groepen

gewijzigde-motie-van-de-leden-danille-jansen-en-krul-over-in-kaart-brengen-of-en-hoe-alcoholmarketing-via-wetgeving-beperkt-of-verboden-kan-worden-voor-kwetsbare-groepen-t.v.v.-32793-727-1.docxgewijzigde-motie-van-de-leden-danille-jansen-en-krul-over-in-kaart-brengen-of-en-hoe-alcoholmarketing-via-wetgeving-beperkt-of-verboden-kan-worden-voor-kwetsbare-groepen-t.v.v.-32793-727-1.docx (16,3 kB)

Laatste nieuws