NL EN
DONEER NU!

Langs de amateurvelden uitsluitend nog promotie voor alcoholvrij bier

24 juni 2020

Sinds 2018 hebben leden van Nederlandse Brouwers geen nieuwe contracten voor reclameborden van alcoholhoudend bier langs amateurvelden meer afgesloten.

In 2019 zijn ca. 24% van de reclameborden voor alcoholhoudend bier langs amateursportvelden vervangen door reclame voor 0.0% bier. Andere uitingen worden uiterlijk binnen vier jaar in fases beëindigd.

Gezondheidsorganisaties zetten bij deze ontwikkeling een kritische kanttekening. Zij wijzen erop dat in het kader van het Nationaal Preventieakkoord was afgesproken dat eerst onderzoek gedaan zou worden naar het effect van 0.0% marketing op het drinkgedrag van jongeren. Alcoholvrij bier wordt gepromoot met dezelfde merknaam als alcoholhoudend bier en het product kan de drempel voor jongeren om alcoholhoudend bier te gaan drinken verlagen. Bovendien blijft op deze manier de sterke financiële afhankelijkheid van sportclubs van de bierbrouwers bestaan.

Bron eerste twee alinea's: nederlandsebrouwers.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl